Mercedes-Benz G 580 EQ: V terénu dokáže neuvěřitelné věci

Legenda mezi off-roady dostala plně elektrickou verzi. Jmenuje se Mercedes-Benz G 580 EQ, ohromí výkonem a v terénu dokáže neuvěřitelné věci. Vyzkoušeli jsme si to na terénním polygonu.
Mercedes-Benz G 580 EQ má na co navazovat
Mercedes-Benz Třídy G je legenda, která se vyrábí už více než 45 let a teprve v roce 2018 dostal druhou generaci. Do té doby byla průběžně modernizována ta první a znalci ví, že jde o takřka nezničitelné auto, protože okolo 80 % všech dosud vyrobených „géček“ je stále v provozu. V roce 2024 dostala druhá generace modernizaci a s ní přišel poprvé i plně elektrický pohon. Nese označení Mercedes-Benz G 580 EQ a v terénu funguje neuvěřitelně.

Na počátku drsňák, nyní luxusní drsňák
Mercedes třídy G byl zpočátku hlavně drsným pracantem do terénu, ale postupně přidával i luxusní stránku. Drsnou tvář i terénní schopnosti si však zachoval a základní designové rysy jsou stále stejné, pouze je druhá generace trochu větší. I když je uvnitř luxusní, pořád je to drsňák. Při vstupu se nejprve setkáte s bytelnou nepohyblivou klikou, na které pro otevření pouze zmáčknete taktéž bytelný „čudlík“, jako tomu bývalo u běžných aut před několika desítkami let. Pro zavření dveří pak musíte s dveřmi pořádně praštit. Zkrátka Třída G není běžné auto, na jaká jsme nyní zvyklí.

4 motory a 600 koní, to je Mercedes-Benz G580 EQ
To platí i u elektrické verze, kterou Třída G dostala s modernizací. Že má výkon téměř 600 koní ještě není nic tak divného, takových aut je hodně. Ale Mercedes-Benz G 580 EQ má rovnou čtyři elektromotory. Pro každé kolo jeden. Je tak jediným elektromobilem na českém trhu, který toto nabízí. Něco podobného má například americký Rivian R1S a R1T, ale tato značka se u nás neprodává. Je ovšem otázkou, jak to funguje tam. Na třídě G jsou totiž vidět desítky let zkušeností s vývojem drsného pracanta do terénu. To jsem měl možnost si ověřit přímo v terénu.

Funkce, které jinde nenajdete
Usedám do modrého elektrického „géčka“ a přiznávám, že jde o moji první osobní zkušenost s touto legendou. Na terénních polygonech jsem ale s jinými off-roady už něco najel, takže mám s čím srovnávat. Vedle mě sedí instruktor, který toto auto perfektně zná, a je připraven mi poradit, abych schopnosti auta využil na maximum, protože zde jsou funkce, které v jiném autě nenajdu.

Prudké zatáčky v terénu bez couvání
Vyrážím nejprve zahřívací částí, terénem, kde by běžná auta už postupně odpadala, ale pro G to zatím nic není. Zde si ale zkouším například funkci G-steering, kterou se chlubí právě pouze elektrické G. Díky samostatným elektromotorům pro jednotlivá kola totiž dokáže v zatáčce přibrzdit ta na vnitřní straně a zrychlit ta na vnější. Díky tomu se auto na bahnitém podkladu při natočení kol do plného rejdu lehkým smykem stáčí do zatáčky. Bez toho bych si s takto velkým autem musel minimálně dvakrát nacouvávat, takto to zvládám plynule bez zastavení.

Mercedes-Benz G580 EQ se otočí na místě
Poté ale přichází vyšší level, který nese označení G-turn a taktéž je možný právě díky použitému technickému řešení. Představte si, že dojedete do místa, kde cesta končí a musíte se otočit. Máte dvě možnosti. Buď se otáčet vytrvalým couváním a popojížděním dopředu o pár desítek centimetrů, nebo použít G-turn. Po zapnutí funkce přidržím jedno z pádel pod volantem, čímž určím směr, kterým se otočím. Musím držet volant rovně a sešlápnutím „plynového“ pedálu se auto během pár sekund otočí kolem své osy. Jednoduše roztočí kola napravo a nalevo v opačném směru.

Jako ryba ve vodě
Dále zkouším běžné záležitosti jízdy v terénu, které Mercedes-Benz Třídy G hravě zvládá. Navíc má funkce jako „průhledná kapota“, díky které pomocí kamery vidím i do prudkého klesání, kam bych jinak přes kapotu neviděl. Zkoušíme projet i brodem, tam má elektrická verze výhodu, protože má brodivost až 850 mm oproti 700 mm u spalovací verze. Spodní číst kabiny je vodotěsná, pouze vzadu v úrovni oken jsou mřížky, které slouží k vyrovnání tlaku při zabouchnutí dveří.

Mercedes-Benz G 580 EQ jede „hlavou“
Nakonec mě čeká prudké stoupání, ve kterém se kameny střídají s bahnem. Taková stoupání se běžně jezdí na sílu, prostě se pořádně rozjedete a doufáte, že se s pomocí setrvačnosti vyhrabete nahoru. Stejně to jel i kolega přede mnou. Když tam ale přijíždím já, instruktor se mě ptá, jestli chci být pokusný králík. Že bychom to zkusili na „terénní tempomat“. Že prý mi to docela jde a kdyby to auto nezvládlo, zvládnu z kopce sjet pozadu dolů. Souhlasím, nastavuji vše podle jeho instrukcí a auto se pomalu šplhá nahoru. V kritickém místě uprostřed svahu si mírně zpomaluje, „osahává“ které kolo jak klouže, posílá výkon na správná kola a plynule vyjíždí až nahoru. Tohle je pro mě větší zážitek než G-turn, protože to je něco neuvěřitelného. Zatímco běžně se takové místo musí zdolat „na sílu“, Mercedes-Benz G 580 EQ jede „hlavou“.

Na dálnici má vysokou spotřebu, ale v terénu nemá konkurenci
Na dlouhé dálniční jízdy Mercedes-Benz G 580 EQ moc není, při dálniční rychlosti má spotřebu přes 50 kWh/100 km, zatímco nejúspornější elektromobily se vejdou do 20 a větší SUV se pohybují mírně přes 30. Ale to, co dokáže v terénu, je neskutečné. A věřím, že právě tím si tento drsňák vysloužil titul Auto roku 2025 v České republice. Alespoň já, jakožto jeden z členů poroty, jsem ho právě kvůli tomu svým hlasem poslal do finále a v následném hlasování mezi pěticí finalistů si u mě právě těmito schopnostmi získalo „géčko“ přidělené body.

Mercedes-Benz Třídy G je Auto roku 2025 v ČR
Zkrátka, Mercedes Třídy G s elektrifikací neztratil své schopnosti v terénu a naopak získal nové možnosti. Já za sebe mohu říci, že to je v terénu nejlepší auto, jaké jsem řídil. Cenovka sice není lidová, ale to není u žádného „géčka“. Stojí 3,7 milionu korun, zatímco základní benzínová verze G 500 vyjde o pouhých 100 tisíc méně, přičemž má o poznání nižší výkon a nedisponuje takovými možnostmi jako G 580 EQ. Základní diesel G 450d pak vyjde na 3,3 milionu, ale to je spíše pracovní verze.