#Lifestyle

Volvo EX90: Království ticha a komfortu

Volvo EX90

Volvo EX90 je elektrická vlajková loď značky Volvo, kde hraje prim bezpečnost, ve které je Volvo průkopníkem, a důraz na komfort pro posádku. Uvnitř je království ticha a komfortu.

Dostávám příležitost vyzkoušet nové Volvo EX90, elektrickou vlajkovou loď značky, a mám velká očekávání. Od představení nějaký čas uběhl, ale zástupci značky říkají, že čekání bylo potřeba, aby se Volvo EX90 stalo opravdu vlajkovou lodí. Po prvních kilometrech si rychle uvědomuji, že toto vozidlo skutečně ztělesňuje všechny hodnoty, na kterých Volvo staví: bezpečnost, komfort a prémiový zážitek z jízdy.

Volvo EX90 je opravdu velké auto

Volvo EX90 působí monumentálně. S délkou přes 5 metrů a šířkou téměř 2 metry (bez zrcátek) okamžitě budí respekt. Auto může nabídnout až sedm míst, což z něj dělá velmi praktické rodinné SUV. S hmotností 2,8 tuny se ovšem řadí mezi těžší elektromobily. Pro sportovní jízdní vlastnosti je to samozřejmě nevýhoda, ale z pohledu komfortu to vnímám spíše jako výhodu. Hmotnost totiž přispívá k pocitu stability a pohodlí při jízdě.

Uvnitř Volva EX90 vládne ticho, pokud chcete

První věc, která mě u EX90 doslova ohromuje, je ticho uvnitř vozu. Volvo využívá odhlučňovací materiály, které údajně pochází z leteckého průmyslu. Mohu potvrdit, že výsledek je ohromující. Ani na okresních silnicích s horším povrchem neslyším téměř žádný hluk od podvozku. Volvo uvádí, že jejich vozy jsou inspirovány severskou přírodou a zde mi okamžitě naskočila vzpomínka na nedávnou cestu zimním Laponskem, které jsem nazval jako království sněhu, ledu a klidu. A právě ten úžasný klid a ticho severské přírody mi Volvo EX90 uvnitř připomíná.

Volvo EX90, interiér vozu
Volvo EX90, interiér vozu

Podvozek je přitom neskutečně komfortní a s nerovnostmi si poradí s naprostou lehkostí. Hladkost, s jakou se vůz přenáší přes výmoly a nerovnosti, mě opravdu překvapuje. Hmotnost vozu tady hraje zásadní roli – dodává jízdě pocit spojitosti a stability. Už dlouho neřídím auto, které by působilo tak pohodlně, jako právě EX90. A to včetně opravdu luxusních značek, protože nedávno jsem testoval Mercedes-Maybach EQS SUV a Volvo EX90, ač je mnohem levnější, na mě působí komfortněji.

Volvo EX90 není sportovní auto, ale dynamiku má solidní

Volvo EX90 Twin Motor Performance, tedy nevýkonnější verze, nabízí výkon 380 kW. Na takto velké SUV je to více než dostatečné. Zrychlení vnímám jako solidní – nezklame mě, i když to není auto, které by mě „přimáčklo do sedačky“ při každém sešlápnutí pedálu. Minimálně ve světě elektromobilů dynamikou neohromí., ale Volvo EX90 evidentně necílí na rekordy v akceleraci ani nemíří mezi sportovně laděná auta. Místo toho se zaměřuje na komfort a bezpečnost, což během jízdy jasně cítím. A právě pro aktivní bezpečnost, tedy předcházení nehodě, je to naprosto dostačující. Když například potřebujete výkon pro bezpečné předjetí, nebo napojení se na frekventovanou hlavní silnici.

Volvo EX90 působí opravdu majestátně
Volvo EX90 působí opravdu majestátně

Po jízdě v běžném režimu ještě zapínám tlačítko Performance, které zvyšuje dynamiku vozu, a cítím o něco výraznější zrychlení. Přesto to není výkon, který by konkuroval extrémně výkonným elektromobilům, a to je zcela v pořádku. Na běžnou jízdu, rychlé předjíždění nebo svižný rozjezd je výkon naprosto dostatečný. Volvo jednoznačně staví na jistotě a bezpečnosti, a v tomto ohledu mě EX90 rozhodně nezklamalo.

Technologie a efektivita Volva EX90

Volvo EX90 nabízí několik režimů rekuperace a možnost nastavení i-pedálu, což je systém umožňující ovládání vozu jedním pedálem. Osobně moc nepreferuji i-pedál, protože mám raději plachtění, což tento systém neumožňuje. Nicméně automatické nastavení rekuperace funguje velmi dobře. Když se blížím například ke kruhovému objezdu, rekuperace zesiluje a auto plynule zpomaluje. Když pak z kruhového objezdu sjíždím, mám pocit, že auto téměř „plachtí“ na neutrál, což mi vyhovuje. Trochu mi sice chybí pádla pod volantem pro manuální regulaci rekuperace, ale automatické nastavení funguje tak dobře, že si na jejich absenci rychle zvykám.

Zajímavé detaily, například zrcátka

Při jízdě si všímám jednoho netradičního detailu – zrcátka. Jsou menší, než bych u takhle velkého auta čekal, a nemají rám. Na první pohled to působí trochu zvláštně, ale po chvíli zjišťuji, že díky tomu se lépe využívá jejich plocha. Je to detail, který možná neosloví každého, ale já ho nakonec oceňuji.

Závěrečné dojmy

Po prvních kilometrech za volantem Volvo EX90 mi je jasné, že toto auto je především o komfortu, bezpečnosti a tichém luxusu. Tedy, nemusí být tichý, protože velmi kvalitní audiosoustava vám naopak může dopřád ničím nerušený hudební zážitek.

Pohled zezadu na Volvo EX90
Pohled zezadu na Volvo EX90

Není to elektromobil, který by ohromoval sportovními výkony nebo brutální akcelerací, ale na běžné silnici nabízí přesně to, co od takového vozu očekávám – klidnou, příjemnou a pohodlnou jízdu. Výkon považuji za dostatečný, technologie za propracované a celkové zpracování interiéru i jízdní vlastnosti působí velmi prémiově.

Volvo EX90 zvládne komfortně i rozbité okresky
Volvo EX90 zvládne komfortně i rozbité okresky

Spotřebu ani dojezd zatím hodnotit nemohu, protože testuji pouze na krátké trase, kde si zkouším dynamiku vozu. Na tuto otázku se však zaměřím při některém z budoucích testů. Už teď ale mohu říct, že Volvo EX90 nastavuje laťku pro komfortní elektromobily vysoko. Pokud hledáte vůz, který klade důraz na pohodlí, bezpečnost a prémiový pocit z jízdy, EX90 je jednoznačně skvělou volbou.

Volvo EX90: Království ticha a komfortu

Páteční káva: Základní rovnováha