Páteční káva: Hluboký a praktický
V moderní digitální době k nám informace přicházejí v několika kategoriích a prostřednictvím mnoha technologií. Některé z nich jsou užitečné, zatímco většina z nich je zbytečná. Některé z nich jsou určeny k našemu prospěchu, zatímco většina z nich je určena k prospěchu jiných lidí, kteří se nám snaží něco prodat nebo prodávají.
Když se podíváme na oblast osobního rozvoje, svépomoci a úspěchu, informace mohou být buď hluboké, nebo praktické. Hluboké informace nás ve velkém měřítku poučují a inspirují. Slova Napoleona Hilla: „Cokoliv si lidská mysl dokáže představit a čemu uvěří, toho člověk může dosáhnout,“ jsou hluboká a mohou změnit běh našeho života, ale nemusí nám říkat, co máme dělat dnes. Na druhou stranu myšlenka, že chcete-li prosperovat, musíte utrácet méně, než vyděláváte, je sice nesmírně praktická, ale neříká nám, jak najít, sledovat a žít své životní poslání nebo misi.
Podněty, které dostáváme, musíme neustále třídit do kategorií hlubokých a praktických. Skvělý fotbalový trenér může svému týmu říct, že maximální úsilí vyhrává zápasy. To je sice pravda, ale neříká hráčům, co mají dělat při další hře.
Při třídění informací musíme také oddělit formu od obsahu. Existují lidé, kteří jsou skvělými řečníky a mohou, ale nemusí, mít skvělé sdělení. Na začátku své kariéry spíkra jsem měl tu čest setkat se s mužem, který pracoval jako autor projevů pro Winstona Churchilla. Strávil jsem s ním mnoho hodin diskusemi o umění a vědě veřejného vystupování. Řekl mi, že podle jeho názoru byli Winston Churchill a Adolf Hitler dva nejpůsobivější řečníci 20. století. Jejich poselství se diametrálně lišila, ale oba je uměli velmi účinně přednést. Nenechte se strhnout humbukem kolem něčí rétoriky nebo řečnických schopností, dokud nezměříte hloubku a pravdivost jejich sdělení.
Během politické kampaně je velmi důležité naslouchat významu slov, a nejen tomu, jak jsou pronášena. V prezidentské debatě mezi Richardem Nixonem a Johnem F. Kennedym v roce 1960 měli ti, kdo debatu sledovali nebo slyšeli, pocit, že vyhrál Kennedy, zatímco ti, kdo četli přepis, měli pocit, že vyhrál Nixon.
Slova jsou to jediné, co máme k dispozici, abychom sdělili své myšlenky, pocity a poslání, ale mohou být matoucí nebo zavádějící, pokud je pečlivě nevyhodnotíme.
Během dnešního dne oddělte vyřčená nebo napsaná slova od motivů a významů, které se za nimi skrývají.
Dnes je ten správný den.
Jim Stovall